Г одини наред собствениците на електрички слушат колко лоши са тези коли в дългосрочен план, защото батериите им са за смяна след 4-5 години. И макар самите собственици да казват, че това не е вярно, малцина им вярваха.
Но все повече тестове показват, че модерните EV нямат такива проблеми. Последният тест е от Recurrent, като тества електрически коли от 14 основни бранда, съобщава InsideEVs.
Той показва, че да, деградацията на батериите е факт. Това е нормално. Но пък е далеч по-слабо изразена, отколкото мнозина твърдят.
Тестът използва информация от реалното състояние на колите и не гледа просто какво пише в системното меню, а сравнява и пробега на дадения автомобил като нов и след три години. И именно разликите в пробега са основният критерий.
Оказва се, че 5 марки не губят изобщо от пробега си за три години. Това са Cadillac, Hyundai, Mercedes-Benz, Mini и Rivian. Шеста е Ford с 99,9%, следвана от Nissan s 98,4%.
След това в класацията са Audi, Tesla и Kia с над 96% капацитет. Chevrolet е с 95,8%, а Volkswagen – 93.9%. След това BMW и Jaguar с по 90,8% завършват класацията.
Друго проучване на фирмата за управление на автопаркове Geotab анализира близо 5000 електрически превозни средства и установи, че средното износване на батериите е спаднало до около 1,8% годишно - в сравнение с по-ранните оценки от 2,3%. При този темп, дори след 20 години, батерията все още може да запази приблизително 64% от първоначалния си капацитет.
Друго проучване, проведено от британския дилър на електромобили RSEV и представено от InsideEVs, разглежда 300 употребявани електромобила с висок пробег. Средно тези автомобили са запазили 90% капацитет след 150 000 км, а тези с 210 000 км са имали средно 85% капацитет. Като се имат предвид тези цифри, не е изненадващо, че много малко съвременни електромобили всъщност изискват пълна подмяна на батерията: само 2,5% са се нуждаели от нови батерии, предимно по-стари модели, произведени преди 2015 г.
За настоящите и бъдещите собственици на електрически коли изводът е ясен: тревожността за пробега, свързана с износването на батерията, става отживелица. Тази промяна прави електрическите превозни средства по-привлекателни не само за първите купувачи, но и за пазара на употребявани електромобили, където опасенията относно живота на батерията традиционно са възпирали някои хора. Ако батериите надеждно запазват 80–90% от капацитета си дори след интензивна употреба, това променя уравнението за стойност при препродажба, разходи за собственост и дългосрочна практичност.